När du ska flytta ut

När du ska flytta är det en del att hålla reda på. Här kan du läsa mer om vad som gäller.

Det är mycket att ta hand om när du ska flytta! Här har vi samlat några tips på hur du gör din flytt så smidig som möjligt.

 

Säga upp lägenheten

Du ska alltid säga upp ditt hyresavtal skriftligt. Det gör du enklast digital via Mina sidor. Efter att du sagt upp ditt hyresavtal måste du fortsätta betala för lägenheten under en bestämd tid. Denna tid kallas för uppsägningstid och är normalt tre månader (är det ett dödsfall är det en månad). Uppsägningen skall vara inne senast den sista i månaden, och räknas sedan från den första i nästa månad. Om du exempelvis säger upp lägenheten den 24 april så upphör avtalet den 31 juli och du måste betala hyra fram till dess.

Visning av lägenheten

När du har sagt upp din lägenhet är du, enligt hyreslagen, skyldig att visa upp den för nya intresserade hyresgäster. Har du i din uppsägning godkänt att vi lämnar ut dina kontaktuppgifter inför eventuella visningar så innebär detta att intressenter kan komma att höra av sig till dig gällande visning. Vi brukar erbjuda max fem personer i taget en visning via homeq.se där lägenheten ligger publicerad. Skulle samtliga fem tacka nej till lägenheten erbjuder vi fem nya personer.

Besiktning

Alla lägenheter besiktas när en hyresgäst flyttar ut. Tid för besiktning bokas när du säger upp din lägenhet. Under besiktningen bedömer vi lägenhetens skick, och om det finns saker som behöver åtgärdas. Vi kontrollerar att det som tillhör lägenheten är på plats, att det inte finns märken eller skador och att lägenheten inte har utsatts för ett onormalt slitage. Om lägenheten fortfarande är möblerad kommer vi att fråga om det finns några skavanker bakom exempelvis skåp eller under mattor. Kontrollera din lägenhet innan besiktningen så att du kan svara på denna fråga.

Om det blivit skador eller onormalt slitage på lägenheten så ansvarar du för att antingen reparera dessa, eller stå för kostnaden för att få dem reparerade. Tänk på att alla reparationer ska utföras fackmannamässigt. Om vi upptäcker skador efter utflyttning kommer dessa åtgärdas och kostanden kommer att debiteras den utflyttande hyresgästen.

 

Inför besiktningen ska du tänka på att allt som hör till lägenheten ska finnas på plats vid besiktningen, till exempel dörrar, hatthylla, gardinbeslag, badrumsskåp etc. Väggfasta skåp, vitvaror, loftsäng med mera som du själv installerat eller tagit över från en tidigare hyresgäst ska tas bort. Det gäller även om du installerat en diskmaskin själv. Då ska du återställa köksskåpet och se till att vattenförsörjningen är ordentligt stoppad.

Städning

Hela lägenheten ska vara välstädad när du lämnar den. Använd gärna vår checklista för flyttstädning för att få med allt. Glöm inte bort balkong, förråd, uteplats och garage! Är inte städningen noga utförd kan vi behöva skicka ut en städfirma och kostanden för detta debiteras den utflyttande hyresgästen. Om innerdörrar, skåpsdörrar etc är borttagna ska de återställas till ursprungsskick.

Avflyttning

Ska ske senast kl 12.00 dagen efter kontraktstidens utgång om inget annat avtalats. Lägenheten ska då vara tom, städad och besiktigad. Om flyttdagen infaller på en lördag, söndag eller allmän helgdag/helgafton sker inflyttningen nästkommande vardag.

Nycklar

Vid avflyttning måste alla nycklar lämnas tillbaka, även eventuella extrabeställda nycklar. Om någon av dina nycklar saknas måste hela låset bytas och du som avflyttande får då stå för hela kostnaden. Kasta därför aldrig en avbruten nyckel. Om du redan nu vet att du saknar en nyckel, kontakta din lokala förvaltare  omgående. Se kontaktuppgifter under Kontakta oss.

Flytta ut tidigare

Om både du som flyttar ut och hyresgästen som ska flytta in vill ha ett tidigare överlämningsdatum går det bra för vår del. Men kom ihåg att du som avflyttande fortfarande ansvarar för lägenheten fram tills dess att kontraktet löpt ut. Därför bör du och den nya hyresgästen skriva ett avtal er emellan (tex att ni skriver ett avtal om andrahandsuthyrning. Blankett för detta hittar du här.)

 

Vi kan inte lämna ut någon annans kontaktuppgifter till dig utan deras samtyckte. Men vi kan lämna dina kontaktuppgifter till den andra hyresgästen, och ett meddelande om varför du vill bli kontaktad. Skicka ett mejl till kundtjanst@lansa.se så hjälper vi dig.
  • Den dag det är inflyttning enligt kontraktet ska egentligen båda parterna komma för att kvittera nycklarna. Det går dock bra att den inflyttande får en fullmakt från dig som avflyttande att lämna in nycklarna. Här hittar du en blankett för fullmakt av inlämning av nycklar. Kom ihåg att du som avflyttande måste lämna över samtliga nycklar till den inflyttande (samma antal som du själv kvitterat ut den dagen du fick lägenheten), annars kommer du att debiteras för detta i efterhand. 
  • Det är du som nuvarande hyresgäst som ansvarar för bostaden fram till att kontraktet löper ut, även om du godkänner att den nya hyresgästen flyttar in tidigare.
  • Eventuell debitering av vatten och el kommer att ske med tre månaders fördröjning (alltså tre månader efter att kontraktet löpt ut), så även detta är något du och den inflyttande i så fall ska vara medvetna om.

El, telefon, tv och internet

Kom ihåg att säga upp eventuella abonnemang på el, fast telefon, tv och internet.

På fastigheter där vi har IMD el (individuell mätning och debitering av el) så behöver du inte göra någon uppsägning av elabonnemanget.

Kom ihåg att lämna kvar eventuell utrustning som tillhör lägenheten (till exempel tv-box eller router).

Anmäl ny adress

När du flyttar ska du anmäla din nya adress till Skatteverket, det är kostnadsfritt. Vill du att din post under en viss tid automatiskt ska skickas vidare till din nya adress (eftersändning) kostar det extra. Du kan göra anmälan om flytt och eftersändning av post på Svensk adressändrings hemsida; adressandring.se. För att din post ska komma till din nya adress direkt efter flytten behöver du göra din flyttanmälan minst fem arbetsdagar före flytten. I övrigt måste du själv anmäla ändrad adress till föreningar, försäkringsbolag, banker, elleverantör, tidningar, vänner och bekanta och så vidare.

Individuell mätning och debitering av vatten och el

Om du har haft individuell mätning och debitering av vatten och/eller el så kommer dessa att debiteras efter att du har flyttat ut, då vi debiterar med tre månaders fördröjning. Detta innebär att separata avier kommer att skickas ut efter avflytt till den mejl du har uppgett i din uppsägning. Skulle du inte motta dessa avier av någon anledning så hör av dig till oss så skickar vi ut dessa manuellt. Det är också bra att kolla skräpinkorgen i din mejl, då våra utskick ibland tyvärr hamnar där.

 

Ett stort tack för din boendetid hos Lansa!