Det här är IMD – individuell mätning och debitering
IMD innebär att varje enskild lägenhets förbrukning av energi mäts och att du som boende debiteras för din faktiska förbrukning. Kostnaden för förbrukningen kommer på din hyresavi och faktureras i efterhand med tre månaders fördröjning. Det betyder att på avin för december betalar du för augusti månads förbrukning.
IMD el
Som hyresgäst behöver du inte teckna något eget el-abonnemang utan det finns en elmätare i varje lägenhet som läser av din förbrukning. Fördelen med detta är att vi förhandlar fram ett avtal för alla hyresgäster i stället för att alla ska ha varsitt. Det gör att du som hyresgäst får ett bättre avtal (ofta lägre pris och jämnare justeringar), du slipper olika extrakostnader och betalar endast kWh-priset. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
IMD vatten
I din fastighet mäter vi förbrukningen av varmt vatten per lägenhet vilket gör att du själv har möjlighet att påverka månadskostnaden beroende på hur mycket vatten du förbrukar, och du slipper betala för en schablonavgift inbakad i hyran. Vattnet debiteras per kubik och normalvärdet, det vill säga den mängd varmvatten som en genomsnittlig lägenhet antas förbruka per år, baseras på antalet rum i lägenheten. För en etta antas förbrukningen motsvara 20 m3/år, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare. Priset styrs utefter den allmänna utvecklingen och vi justerar priserna – både upp och ner – 1 till 4 gånger om året.
Bredband och tv
Ett basutbud av tv från Telia ingår i hyran. På www.bredbandswebben.se kan du som hyresgäst teckna bredband och tv hos valfri operatör.
Låset på din ytterdörr
Information kommer.
Parkering
Parkering finns i gemensamt garage. Markbolagen administrerar uthyrningen. Gå till markbolagen.park46.se För att ställa sig i kö, ange koden: Lansa674.
Vid felanmälan avseende garaget kontakta; fel@markbolagen.se. Felanmälan vardagar mellan kl 07:00 – 16:00 via telefon 021-475 65 65.
Elbilspool och elcykelpool
Som boende har du tillgång till en bilpool. Ladda ner Move Abouts app och registrera dig med kampanjkoden ”Bonava Förseglet” för att få fri
medlemsavgift. Läs mer på www.moveabout.se
Förråd
Förråden finns antingen i källaren eller i entréplan.
Insynsskydd balkong
För att hela kvarteret ska hålla ett fint och enhetligt uttryck är det viktigt att eventuella insynsskydd till balkongen följer samma kulör och att de sätts upp på ett likvärdigt sätt.
Balkongavskärmningar/insynsskydd ska utföras med markistyg som träs i zick-zack mellan pinnräcket. Tyget ska vara anpassat till räckets höjd och längd och med fållade sidor. Upphängningen/fastsättningen ska utföras med öljettringar i markistyget och fästas med plastband (buntband) i räcket. Markistyget ska hållas spänt och se prydligt ut från båda sidor.
Markistyget kan väljas mellan tre olika kulörer: beige, grå och svart och endast enfärgat tyg får användas. Det är varje enskild lägenhet som bekostar och beställer eventuellt insynsskydd.
Tvättstuga
Det finns en gemensam tvättstuga i entréplan.
Sophantering
I huset sköts sophanteringen via ett sopsugssystem. Det är viktigt att vi alla hjälps åt för att hålla stationen trevlig och fungerande. Slänger man till exempel för stora saker i sopsugarna blir det stopp. Det finns fyra olika typer av inkast, Restavfall, Matavfall, Pappersförpackningar och Platsförpackningar.
Behöver du slänga annat än matavfall, restavfall, pappers- och platsförpackningar så finns det en återvinningsstation vid infarten till garaget bakom grannhuset på Babordsgatan 2 A-B (på Försegelvägen). Här kan du slänga färgat och ofärgat glas, tidningar och metall. För större avfall, som till exempel stora kartonger och möbler, hänvisar vi till en återvinningscentral, till exempel Återbruket Ängsgärdet.
Skötsel av lägenheten
Här kan du läsa mer om hur du tar hand om din lägenhet.
Underhåll av filter i din kolfilterfläkt
Upplever du matos i din lägenhet? Det kan vara ett tecken på att ditt kolfilter behöver rengöras eller bytas ut. Genom att underhålla filtret regelbundet kan du minimera lukt och få en mer effektiv användning. För bästa effekt rekommenderar vi att du rengör filtret var tredje månad. Här kan du läsa mer om hur du rengör filtren i din kolfilterfläkt.
Serviceanmälan
Om du stöter på problem i din lägenhet gör du en serviceanmälan via Mina sidor. Där kan du även ladda upp bilder och du kan följa ditt ärende. Du kan även kontakta vår kundservice, kundservice@lansa.se eller 010-148 80 00.
Mina sidor
På Mina sidor kan du göra en serviceanmälan, se dina hyresavier, ditt hyreskontrakt och du kan göra en uppsägning.